چرا نماز ... !؟ (1)

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ، سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ ، ... ، لَهُ مُلْکُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ یحْیی وَیمِیتُ وَهُوَ عَلَى کُلِّ شَیءٍ قَدِیرٌ ، هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ وَهُوَ بِکُلِّ شَیءٍ عَلِیمٌ ، هُوَ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِی سِتَّةِ أَیامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ یعْلَمُ مَا یلِجُ فِی الْأَرْضِ وَمَا یخْرُجُ مِنْهَا وَمَا ینْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ وَمَا یعْرُجُ فِیهَا وَهُوَ مَعَ (3) کُمْ أَینَ مَا کُنْتُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ ، ... .

سلام علیکم ، نخستین جمعه ی سال نو مبارک .

اشاره :

گفتمان (5) :

بعد : ... ، قَالَ یا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ فَلَمَّا أَنْبَأَهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ ... .

... ، وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِکَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِیسَ ... .

: چرا !؟

خب اون از خاکه !

: اون !؟ یا ما !؟ اونوقت تو چی !؟ ما !؟ و :"غیر" خاکی !؟ و بمزایله !؟

گولم زدی !؟ باشه گولشون می زنم !

: گولشون !؟ یا گولش !؟ "کلّ" شونو نمی تونی .

 

زیر نویس :

1 – در مباحث گذشته گفته شد ، به نقل از پاورقی های استاد شهید به اصول فلسفه و روش رئالیسم مرحوم علامه ، که مرحوم علامه در مورد قضیه ، که بازم به نقل از استاد شهید :"آقای خمینی" قضیه ی سالبه رو قضیه بحساب نمیارن ، یه نظریه ی جدید ، نو و بدیعی دارن .

مثلا اگه قضیه این باشه :

چرا نماز نه ؟

که سالبه ی :

چرا نماز آری ؟

بحساب بیاد ، بقول استاد شهید مثلا به نظر :"آقای بروجردی" .

نظر مرحوم علامه اینه :

چرا نماز ؟

و معنای اون اینه که در سالبه ی قضیه ی :

چرا نماز آری ؟

بعد "چرا نماز" آری گفته که نشه ، این عدم آری , نه پنداشته شده ، و این پندار معنی قضیه ی سالبه "هست ! " .

بعبارت ساده در قضیه ی "نماز" ، سالبه ی اون پنداری از عدم اونه .

ناگفته نمونه که این نظریه جدید ، نو و بدیع از قضیه ی سالبه ، نیاز به معنایی از :"پندار" داره که :"پنداری" نداشته باشه !

چراکه آنگاه :"نظریه ای جدید ، نو و بدیعی " پنداری خواهیم داشت .

که بعنوان مثال طبق نظریه حضرت امام (ره) : وقوع و لاوقوع نداره ، در حالیکه قضیه ی مثلا نماز :" وقوع و لاوقوع" داره ! و فقط عدمش نیست که وقوع و لاوقوع نداره ! بلکه بچه های اونم (2) ، مثلا پنداریشم وقوع و لاوقوع نداره ! بقول ایشون .

2 – مادر ، مادر قضیه نه ، مادرقضیه ی موجبه (و) سالبه .

3 – مع کل شیئی (و لاشیئی !؟ لاوقوع !؟) لا بمقارنه و غیر کل شیئی لا بمزایله (4) .

4 – پیام حضرت امام (1) به نخستین گنگره ی بنیاد نهج البلاغه : هان ای علما ، عرفا ، ... ، به منم بگین ، و فقط همینو بگین که اینو که فرزند وحی در تفسیر :"مع" گفته یعنی چی ؟

5 – اظهار نظرم به نوشته ای در قضیه ی گفتمان ، البته نه بعنوان گفتمان ! بلکه با عنوان ... 


خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :196
بازدید دیروز :194
کل بازدید : 1345314
کل یاداشته ها : 1761


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ